Η Λογοθεραπεία παρέχει εξατομικευμένη υποστήριξη σε παιδιά που εμφανίζουν διαταραχές όπως
Καθυστέρηση στο λόγο και στην ομιλία (0-3 ετών)
Πιο αναλυτικά το παιδί μπορεί να
- καθυστερεί να μιλήσει (ενδεικτικά, τα αναμενόμενα αναπτυξιακά στάδια αναφέρονται εδώ)
- χρησιμοποιεί κυρίως χειρονομίες και μορφασμούς για να εκφραστεί
- μιλά όπως ένα παιδί μικρότερης ηλικίας, με απλοποιημένο λόγο για την ηλικία του, περιορισμένο λεξιλόγιο, δεν σχηματίζει προτάσεις
- συχνά εκφράζει απογοήτευση, δυσφορία ακόμη κι επιθετικότητα εξαιτίας της δυσκολίας του να εκφραστεί
Γλωσσικές Διαταραχές (αναπτυξιακές και άλλες) (3-6 ετών)
Οι γλωσσικές διαταραχές μπορεί να επηρεάζουν την κατανόηση ή / και την έκφραση του λόγου. Πιο συγκεκριμένα, τα παιδιά μπορεί να δυσκολεύονται
- να κατανοούν τις οδηγίες και τις εντολές που τους δίνουμε
- να παρακολουθούν και να κατανοούν μια ιστορία, ένα παραμύθι ή μια ταινία
- να χρησιμοποιούν σωστά χρονικές έννοιες (όπως το σήμερα - χθες - αύριο, ημέρες, μήνες, εποχές)
- να κατανοούν τη σημασία των λέξεων (ρωτούν συχνά τι είναι/τι σημαίνει αυτό;)
- να κάνουν μια συζήτηση και να συννενοούνται με τους άλλους
- να χρησιμοποιούν την κατάλληλη λέξη για να πουν αυτό που θέλουν
- να περιγράφουν οργανωμένα ή να αφηγούνται μια ιστορία με κατανοητό τρόπο
Στη σχολική ηλικία (6-12 ετών), αυτές οι δυσκολίες, όταν δεν αντιμετωπιστούν κατάλληλα, εκδηλώνονται με διάφορους τρόπους.
Tα παιδιά με γλωσσικές δυσκολίες στην ηλικία 6-12 ετών συχνά εμφανίζουν δυσκολία
- να κατανοούν σωστά ένα κείμενο που διαβάζουν
- να καταλαβαίνουν αστεία, παροιμίες, μεταφορικές εκφράσεις που τους λέμε
- να αντιλαμβάνονται σωστά μια ερώτηση/οδηγία/εντολή που τους δίνεται στο σχολείο ή την εκφώνηση των ασκήσεων
- στη συζήτηση, συχνά απαντούν άστοχα και όχι σε αυτό που τους ρωτάει ο συνομιλητής τους
- έχουν πολύ άγνωστο λεξιλόγιο
Διαταραχές άρθρωσης και φωνολογίας
Πολλά παιδιά ήδη από την προσχολική αλλά και στην σχολική ηλικία
- δεν διαθέτουν κατανοητή ομιλία
- δυσκολεύονται να αρθρώσουν ή να συνδυάσουν φθόγγους για την παραγωγή λέξεων
Η δυσκολία αυτή μπορεί να ξεκινά από την διαταραχή στην εκφορά ενός συγκεκριμένου φθόγγου όπως το /σ/ εώς πολύ περισσότερους φθόγγους οπότε τότε η ομιλία των παιδιών μπορεί να ακούγεται πιο παιδική από των συνομηλίκων τους ή να μη γίνεται εύκολα κατανοητή από τους άλλους.
Άλλες επίσης διαταραχές που αντιμετωπίζουμε είναι :
Μαθησιακές δυσκολίες
Διαταραχές στη ροή της ομιλίας, όπως Τραυλισμός, Ταχυλαλία
Νευρογενείς Διαταραχές της ομιλίας, όπως Δυσαρθρία - Δυσπραξία
Διαταραχή ελλειμματικής προσοχής – Υπερκινητικότητα (ΔΕΠ-Υ)
Διαταραχές αυτιστικού φάσματος (ΔΑΦ)